top of page
תמונת הסופר/תשגיא שדור

ארבעה תרגילי כתיבה להשבת המוזות

בשביל מה צריך תרגילי כתיבה?

כותבות וכותבים מקצוענים לא מאמינים במוזה, כי הם יודעים שיצירות מופת מופיעות בעקבות עבודה קשה והתמדה. כשכותב או כותבת מסתמכים רק על המוזה, הם בעצם כופים על עצמם לכתוב מעט ובאופן ספורדי. כך אי אפשר לעסוק באומנות הכתיבה באופן רציף.


אבל מה עושים כשבאמת לא מצליחים לכתוב? מה עושים כשלמרות כל המאמצים שלנו, אנחנו לא מוצאים את המילים להביע את מה שאנחנו רוצים להגיד? האם כל מה שנותר לעשות הוא לוותר?


אחד הדברים שאני אוהב לעשות במצבים שכאלו הוא לתת לעצמי תרגילי כתיבה. תרגילי כתיבה עוזרים לנו למקד את הכתיבה שלנו על טכניקה או רעיון ספציפי תוך הקלה בשאר התנאים של כתיבת השיר. תרגיל כתיבה טוב הוא גם הזדמנות מצויינת לעבוד על יכולת כתיבה שחלשה אצלנו ולהשתפר, כמו שספורטאית מקצוענית תעבוד על השרירים החלשים שלה כדי להתחזק לקראת תחרות.


מעבר לכך, המסגור של הכתיבה כתרגיל עוזרת להנמיך את הציפיות מהשיר הנכתב ולהתמקד בכתיבה עצמה. פעמים רבות הסיבה שאנחנו לא מצליחים לכתוב היא כי המבקר הפנימי שלנו שופט אותנו עוד לפני שכתבנו מילה. ההחלטה מראש לכתוב במסגרת תרגיל כתיבה ולא שיר "אמיתי" עוזרת להשתיק את המבקר הפנימי הזה ולצלול לכתיבה עצמה.


רבים חושבים שתרגילי כתיבה מקומם רק בסדנאות. אני לא חושב כך. תרגילי כתיבה הם כלי מעולה להשבת המוזות ולתרגול כישורי הכתיבה של עצמכם.


במאמר זה אשתף אתכם בארבע תרגילי כתיבה שאני אוהב לעשות לעצמי. כל אחד מתרגילים אלו מאפשר לתרגל יכולת כתיבה אחרת, ואני משוכנע שגם אתן ואתם תוכלו להנות מהם.


נשמע מסקרן? מתחילים!


תרגיל ראשון: לחדד את הפואנטה

התרגיל הראשון שאיתו נפתח הוא תרגיל שעוסק בניסוח המחשבות שלנו והמרתן למילים. זה תרגיל שאני מאוד אוהב לעשותו, בעיקר כשאני נתקע עם רעיון לשיר שאני יודע שאני רוצה לכתוב, אבל לא מצליח להוציא אותו אל הדף.


מהלך התרגיל

מתחילים בלקיחת הנושא עליו אנחנו רוצים לכתוב ובניסוחו במשפט אחד. הנה כמה דוגמאות למה שמשפט כזה יכול להיות:

  • אהבה זה כואב

  • אדם לאדם זאב

  • אין חדש תחת השמש

  • וכו'


לאחר שניסחנו את הנושא במשפט, ננסה לכתוב שיר כך ששורתו האחרונה היא המשפט שניסחנו. לדוגמה, אם המשפט שניסחתי הוא "אהבה זה כואב", המשפט האחרון בשיר שאכתוב יהיה "אהבה זה כואב". השיר הראשוני הזה לא צריך להיות יצירת מופת. למעשה, ככל שהשיר שתכתבו יהיה יותר גרוע, כך שאר התרגיל, כפי שתכף תראו, ילך לכם יותר בקלות.


אחרי שכתבנו שיר בוסרי ששורתו האחרונה היא הנושא שבחרנו, אנו מסמנים בשיר את השורה שאנחנו חושבים שהיא החזקה ביותר. השורה הזו צריכה לתמצת את הנושא בצורה טובה יותר מהמשפט שאיתו התחלנו. לכל שיר יש שורה שאותה הקוראים הזוכרים, והשורה שאנחנו נבחר צריכה להיות שורה שכזו. בדרך כלל זו תהיה שורה מאמצע השיר, ולפעמים זו תהיה אפילו השורה הראשונה שלו.


משבחרנו שורה חדשה מתוך השיר שכתבנו, שיר שכאמור צפוי להיות בוסרי מאוד, ננסה כעת לכתוב שיר אחר, אך הפעם השורה שבחרנו מהשיר הראשון צריכה להיות השורה האחרונה בשיר החדש. מאחר והשורה שבחרנו מחדדת את הנושא בצורה טובה יותר מהמשפט המקורי שאיתו התחלנו, אפשר לצפות שהשיר החדש יהיה טוב יותר מהשיר הבוסרי הראשוני שאיתו התחלנו.

תרגיל 1: לחדד את הפואנטה

אפשר לחזור על התרגיל הזה כמה פעמים שרוצים עד שמגיעים לתוצאה שמרוצים ממנה. כך למעשה בתרגיל זה נוכל לכתוב שניים, שלושה או אפילו ארבעה שירים, כל שיר מסתיים בשורה הטובה ביותר והמדוייקת ביותר מהשיר שלפניו.


מה התרגיל הזה מתרגל?

בשירים רבים השורה האחרונה של השיר היא הפואנטה שלו, כלומר השורה החשובה ביותר שלו, זו שמתמצתת אליה את מה שהשיר מנסה להגיד. בגלל שבתרגיל זה אנו בכל פעם מחדדים יותר ויותר את השורה האחרונה, כך כל שיר שאנו כותבים נעשה טוב יותר מקודמו. בעצם, התרגיל עובד בצורה ממוקדת על ניסוח הכוונה של השיר, ובכך עוזר לנו לכתוב שיר שדן בנושא שלו בצורה מקיפה יותר ועמוקה יותר.


מתי התרגיל הזה טוב?

זהו תרגיל מצוין למקרים שבהם הנושא של השיר שאותו אנחנו רוצים לכתוב מאוד ברור לנו, אבל אנחנו מתקשים בכתיבתו.


תרגיל שני: לצלול אל המצלול

בתרגיל זה אנחנו פחות מתמקדים בנושא של השיר אלא באופן שבו השיר נשמע, ובפרט במצלול שבו. זה תרגיל שמתמקד בטכניקה השירית על פני כתיבת שירה מרגשת על נושא שבוער בעצמותינו.

מהלך התרגיל

בתחילת התרגיל בוחרים מילה כלשהי בת שתי הברות לפחות. לדוגמה, המילה מַתָּנָה היא מילה טובה לתרגיל זה כי יש לה שלוש הברות: מ', ת' ו-נ'.


לאחר שבחרנו את המילה, נבנה לעצמנו מאגר מילים אשר חולקות עם המילה שבחרנו לפחות שני עיצורים. מכיוון שבדוגמה שלנו בחרנו את המילה "מתנה", מילים שיכולות להתאים למאגר שלנו הן: מנה, תמים, תמונה, תמנון, תמר, רותם, נרות, וכו'.

תרגיל 2: לצלול אל המצלול

לאחר שבנינו את המאגר, ננסה לכתוב שיר שיכיל בתוכו כמה שיותר מילים מתוך המאגר. כדי למקסם את התרגיל ננסה להשתמש במילים הללו צורה הכי דחוסה שאפשר. כלומר, נשתדל שבכל שורה יהיו כמה שיותר מילים מהמאגר.


לאחר שסיימנו לכתוב, נקריא בקול רם את השיר שיצא לנו. אם נעשה זאת, נבחין כיצד החזרה על אותם עיצורים בשיר יוצרת אפקט מיוחד בקריאה. אפקט זה נקרא מצלול.


מה התרגיל הזה מתרגל?

בתרגיל זה אנחנו עובדים על המצלול של השיר. מצלול הוא טכניקה ספרותית שמשוררות ומשוררים רבים משתמשים בה בשיריהם (אם כי לרוב באופן מצומצם יותר ולא בכל השיר כמו בתרגיל זה). המצלול מיתקשר אצל הקוראת למשהו קדום בהרבה מהמשמעות הסימבולית של השיר, ובכך יכול לצקת אל השיר משמעות נוספת. תרגול השימוש בצלילים של המילים שבשיר מחדד את יכולת הכתיבה שלנו.


מתי התרגיל הזה טוב?

זהו תרגיל נהדר לחידוד הטכניקה השירית. כתיבת שירה היא לא רק ניסוח של מחשבות בשורות מקוטעות. הצורה השירית מנצלת את בחירת המילים של המשוררת ואת האופן שבו אותן מילים נשמעות. השירה משתמשת בצלילים של המילים כפונקציה בפני עצמם. פונקציה זו יכולה לעתים להיות מנותקת לחלוטין מהמשמעות הסימבולית של המילה. המצלול, כלומר האופן שבו הצלילים בשיר מצטלצלים אחד עם השני, יוצר חוויה ייחודית אצל הקוראים של השיר, גם אם הם קוראים אותו מן הדף.


תרגיל שלישי: לשחק עם המבנה

אם בתרגיל הראשון התמקדנו בנושא של השיר, ובתרגיל השני התמקדנו במילים שמרכיבות את השיר ובצלילים שמהן אותן מילים מורכבות, בתרגיל זה אנו נתמקד באופן שבו המילים מסודרות בשיר אחת ביחס לשניה, או במילים אחרות: איך השיר בנוי.


מהלך התרגיל

ראשית, בוחרים מבנה שירי כלשהו שאנחנו אוהבים. מבנה כזה יכול להיות למשל צורת הסונטה שבה עסקנו רבות כאן בבלוג, או כל מבנה אחר. מבנים לדוגמה יכולים להיות: טרצה רימה, וילנלה, ססטינה, חרוז מלכותי, ועוד.


אם המבנים שציינתי לעיל לא אומרים לכם כלום, אל חשש! אתם יכולים לבחור סכמת חריזה כלשהי, אפילו אחת מומצאת, ולהיצמד אליה. החלק החשוב בתרגיל הוא לבחור את המבנה מראש.


לאחר שבחרנו את המבנה השירי, כעת ניגש לכתוב שיר שעומד במבנה הזה. כך למשל, אם בחרנו בסכמת חריזה א א ב, א א ג, א א ד, וכו', ננסה לכתוב שיר שעומד בסכמת החריזה הזו.

תרגיל 3: לשחק עם המבנה

מה התרגיל הזה מתרגל?

מבנה של שיר עוזר להעביר את המסר שלו בצורה שאינה רק ורבלית. חריזה קבוע למשל, יכולה לגרום לשיר להישמע מהיר יותר ולהכניס את הקורא לקצב. הכרה של מבנים שיריים ותרגול השימוש בהם יכולים לתת לכם עוד כלי בארגז הכלים שבו תוכלו להשתמש כדי לכתוב שירים מרגשים ויחודיים.


מתי התרגיל הזה טוב?

אני אוהב להשתמש בתרגיל הזה כשאין לי רעיון מסודר על מה אני רוצה לכתוב. השימוש במבנה ידוע מראש עוזר לי לצמצם את מרחב האפשרויות שלי ובכך עוזר לי להתמקד בכתיבת השיר. לפעמים, דווקא העילוצים שהכותב או הכותבת מכילים על עצמם עוזרים להם לכתוב שירים טובים יותר.


תרגיל רביעי: להשחיז את המטאפורה

בתרגיל האחרון שאציע, נשתמש ביכולת של השירה לקשר מילים משדות סמנטיים שונים כדי להרכיב שיר חדש ושלם.


מהלך התרגיל

נפתח מחולל מילים אוטומטי ונבקש ממנו לחולל עבורנו שלוש מילים שונות. אם אתם רוצים לעשות את התרגיל מעניין יותר, במקום מחולל מילים אפשר לפנות לשלושה אנשים שונים ולבקש מכל אחד מהם לתת לכם מילה. הרעיון הוא שבסופו של דבר יהיו בידיכם שלוש מילים שלא אתם בחרתם.


כעת, מכשיש בידיכם את שלושת המילים האקראיות, נסו לכתוב משפט כלשהו שיכיל בתוכו את שלושת המילים הללו בצורה שתהיה הגיונית ומעניינת. יתרה מכך, נסו לקחת את שלושת המילים וליצור מהן מטאפורה כך שהמילים עוזרות להעביר ביחד רעיון שלם. אם אתם מתקשים לדחוס את שלושת המילים למשפט, הרחיבו את המשפט לכדי בית, אך ודאו שבאחת השורות מתוכו אתם משתמשים לכל הפחות בשתיים מבין שלושת המילים שלכם.


לאחר שהשתמשתם במילים כדי לכתוב משפט או בית, אתם יכולים להשלים את מה שכבר כתבתם לידי שיר שלם. נסו להשתמש בצירוף הייחודי של המילים שנבחרו עבורכם כדי להעביר רעיון מופשט ומעניין.

תרגיל 4: להשחיז את המטאפורה

מה התרגיל הזה מתרגל?

אחד הדברים שהשירה יודעת לעשות הוא לקחת רעיונות משדות סמנטיים שונים ולזווג אותם יחדיו לכדי רעיון משותף. השירה עושה זאת על ידי שימוש בדימויים, מטאפורות וסמלים. הבחירה של שלוש מילים אקראיות וליכודן לכדי משפט אחד מכריח אותנו לבנות רעיון שכזה ששזור מתחומים שונים.


מתי התרגיל הזה טוב?

זה תרגיל מצויין כדי לחדד את החוש הפואטי שלכם. ככותבות וכותבי השירה תפקידו להציג ולהדגים רעיונות חדשים בצורה השירית. המטרה שלנו היא לא לכתוב על נושא שאף אחד לא כתב עליו מעולם (כתיבה שכזו איננה אפשרית). במקום זאת, תפקידנו הוא להציג נושא מוכר בדרך ייחודית. שימוש במטאפורה מעניינת או בדימוי מסקרן עוזר לנו להגשים את מטרה זו.

 

במאמר הזה הצגתי בפניכם ארבעה תרגילי כתיבה שאני אוהב לעשות כשאני לא מצליח לכתוב. אני רוצה להזמין אתכם לעשות את אחד מתרגילי הכתיבה ולשתף בתוצאה שיצאה לכם! מוזמנות ומוזמנים לשתף בשירים שכתבתם בעקבות התרגילים כאן בתגובות.


ובזמן שאתם משתפים את השירים שלכם, אני רוצה להזמין אתכם להרשם לאתר שבו אתם קוראים כעת. מאמרים כמו זה על כתיבת שירה ועל כתיבה בכלל מתפרסמים כאן כל העת. אם אתם רוצים ללמוד עוד על אומנות המילה הכתובה, כאן זה המקום בשבילכם!


כפתור ההרשמה בראש בדף מצד שמאל.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page