top of page

הקראת שירה: היתרון שלכם על ביאליק ואלתרמן

המשוררת שבחדר

כבר דיברתי בעבר על פרסום השירה שלכם ברבים. עד כה, בעיקר המלצתי לכן ולכם לחכות, להתאפק, לערוך ולתקן. עתה אני מבקש מכם לעשות בדיוק את ההיפך. אחרי שעשיתם את כל מה שהצעתי, אחרי שחצבתם בסלע היצירתיות שלכם ודליתם ממנו את כל היהלומים שאפשר למצוא בו, עתה הגיע תורכם להשמיע את הקול שלכם ולפרסם את השירה שלכם ברבים.


כותבות וכותבים רבים נתקעים בשלב הזה. הם מפחדים לפרסם, מפחדים לחשוף את עצמם לביקורת, מפחדים ממה אנשים יגידו, מהתגובה של הקרובים להם, ומדברים רבים נוספים. בסופו של דבר, רבים ורבות מכם ימצאו את עצמם סגורים עם השירים שלהם בחדר נעול ומפחדים לצאת החוצה אל העולם הגדול. החשש הזה הוא אמיתי, הוא מוצדק, אבל הוא לא חזות הכל.


אישה כותבת בחדר חשוך

כי האמת היא, שלכל מי שקורא את השורות האלה עכשיו יש יתרון משמעותי על כל המשוררות והמשוררים הגדולים ביותר בהיסטוריה של השירה העברית שאי פעם הלכו על הפלנטה שלנו. אולי לא תאמינו, אבל היתרון הזה הופך את השירה שלכם להרבה יותר אטרקטיבית מהשירה שלהם.


הפוסט הזה הוא כדי לחשוף אתכם ליתרון הזה.


השירה בקדמת הבמה

בישראל יש כמות מדהימה של אירועי הקראת שירה אשר מתרחשים בכל רחבי הארץ. כשהתגוררתי בישראל (עד פברואר 2023) זכיתי להשתתף בעשרות אירועי שירה כאלו, ולרוב יצאתי בתחושה מרגשת ומעצימה.


אני מקריא שירה באירוע ספוקן וורד
הצילום הזה הוא מהפעם הראשונה שבה הקראתי שירה מול קהל, על במת ה"פואטרי סלאם" בחיפה בשנת 2018. צילום: אור ברוש

יש משהו מרומם נפש בהקראת השירה שלכם מול קהל. זאת ההזדמנות שלכם לחוות את השירים שלכם בצורה בלתי אמצעית מול אנשים אחרים, לראות את הפנים שלהם, לשמוע אותן צוחקות מהשורה המצחיקה בשיר או לראות אותם בוכים מהשורה שוברת הלב. המפגש של השירה עם השומעים הוא אחת החוויות הייחודיות ביותר שיצא לי לחוות בחיי.


בין יתר פעילויותיי לאורך השנים גם הפקתי אירועי הקראת שירה במסגרת ארגון "שירת הכרך" שאותו הקמתי יחד עם מיכאל שילה. במסגרת עשרות אירועי השירה שהפקתי זכיתי לארח על הבמה שלי ערב רב של משוררות ומשוררים מכל קצוות החברה הישראלית: חילוניים ודתיים, להטב"קים וסטרייטים, מהפריפרייה ומהמרכז, מבוגרים וצעירים. הידיעה שבזכותי הקהל נחשף לכישרון של הנשים והאנשים הללו נתנה לי סיפוק אדיר. הניסיון הזה לימד אותי את הכוח האדיר שיש בשמיעת שירה כשהיא מוקראת מהמשורר או המשוררת עצמם, אלו שכתבו את השורות הללו.


וזה היתרון שיש לכם על כל המשוררים הגדולים ביותר בהיסטוריה:


זה לא משנה עד כמה אתם משוררים טובים או טובים פחות, עד כמה אתם מוכשרים או נטולי כשרון, עד כמה אתם חרוצים או עד כמה אתם עצלנים, יש לכם יתרון משמעותי על ביאליק, ואלתרמן, וגולדברג, ורחל המשוררת, וזלדה, ושלונסקי, וזך, וכל המשוררות והמשוררים שהיו ואינם: אתם עדיין כאן, אתם עדיין כותבים, ועדיין ניתן לשמוע את שירתכם בקולכם שלכם!


למה לא פייסבוק?

הסמל של פייסבוק כועס עם לבבות ולייקים מבעבעים ממנו

אחד המקומות הראשונים שבהם כותבות וכותבים בוחרים לפרסם את השירים שלהם הוא בפייסבוק בפרט, וברשתות החברתיות בכלל. גם אני התחלתי לפרסם את השירה שלי קודם כל בפייסבוק לפני שבחרתי לחלוק אותה פנים-אל-פנים מול קהל.


לרשתות החברתיות כמה יתרונות משמעותיים בהקשר הזה: אפשר לפרסם את השירים אנונימית (למי שמתקשה לפרסם את השירים תחת שמו), אפשר לקבל פידבק מחברות וחברים, וכמובן שמי שאוהב את השירים יכול לשתף אותם ולהעביר אותם הלאה ובכך להגביר את החשיפה שלהם.


עם זאת, ישנו חסרון משמעותי לפרסום שירה ברשתות החברתיות: פעולת הגלילה. כשאת כותבת את השיר שלך בפייסבוק, הדרך שבה ייחשפו הקוראים לשיר שלך היא בדרך כלל על ידי גלילה בפיד שלהם. זאת אומרת שכדי שהקהל יהנה מהשיר שלך הוא צריך להיות כזה שמושך את העין תוך כדי גלילה, כלומר קצר, פשוט וקולע. שירים ארוכים, שירים מורכבים או שירים בלתי רגילים לא יגרמו לקוראת שגוללת דרך הפיד לעצור ולקרוא את השיר שלך.


המשמעות היא שפייסבוק (וכל רשת חברתית אחרת בעצם) מעודדת אתכם לפרסם שירים מאוד מסויימים ולנטוש שירים אחרים, גם אם הם טובים! לדעתי, זה חבל מאוד, כי זה גורם לכולם לכתוב את אותם השירים.


מניסיוני, כאשר אתם מקריאים את השירים שלכם מול קהל על במה חיה, מה שמחזיק את הקהל שלכם הוא איכות השיר, לא עד כמה השיר פשוט או פשטני. האפשרות הזאת לקבל פידבק אמיתי על השירים שלכם ישירות מהקהל הוא משהו שחבל לפספס.


להקריא למרות הפחד

אני יודע שהקראת שירה מול קהל יכולה להיות מפחידה מאוד. ברור לי שמי שעושה זאת בפעם הראשונה ומקריא שירים שכתב על החוויות הכי פרטיות של עצמו עלול להרגיש חסר אונים. מחשבות רבות עלולות לעלות: "מה אם הם לא יבינו? מה אם הם יצחקו עליי? מה אם יהיה שם מישהו שאני מכיר?" כל החששות הללו מובנים ומוצדקים.


עם זאת, ישנם כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפוך את החוויה לנעימה, מעצימה ומרגשת, ואני אשמח מאוד לעזור לכם להגיע לשם.

היתרון שלכם על ביאליק ואלתרמן: לקהל הקוראות והקוראים שלכם יש את ההזדמנות לשמוע אתכם מקריאים את השירים שלכם בקולכם. עזרו להם לנצל את ההזדמנות הזאת!

בתאריך ה-17 למרץ 2024, יום ראשון, אני הולך להעביר סדנה של שעה וחצי בזום על הקראת שירה מול קהל. בסדנה נדבר על הכל: איך אפשר להתכונן לפני, איך לעמוד נכון על הבמה, איך להציג את עצמכם, איך להקריא שיר באופן שירגש את הקהל, איך להתמודד עם בלאק אאוט, ועוד דברים שיהפכו את חווית ההקראה שלכם לחוויה החיובית ביותר שאפשר.


מכיוון וזו הפעם הראשונה שאני מעביר סדנה מסוג זה, הסדנה חינמית לגמרי ומותנית במילוי משוב בסיומה. אני באמת מאמין שכל מי שקורא או קוראת עכשיו את הפוסט הזה יכולים להרוויח רבות מסדנה שכזו, גם אם השתתפו באירועי הקראה בעבר.


 

תודה רבה שקראתם את הפוסט. אם הגעתם עד הנה זה כנראה אומר שאתם אוהבים כתיבה, שאתן מחפשות לשתף את הכתיבה שלכן ברבים, ושאתם רוצים לאתגר את עצמכם ברעיונות חדשים. אני מזמין את כולכם וכולכן להרשם לאתר שלי כדי לקבל עדכונים על פוסטים כמו זה, סדנאות והרצאות, ודברים רבים נוספים.


הרשמה בראש הדף מצד ימין.


14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page