top of page

עריכה עצמית, יש דבר כזה?

בדידותו של המשורר

כתיבה היא מלאכה משונה.


מצד אחד היא אמורה להיות אחד הדברים האישיים ביותר שאנחנו עושים, הצצה בלי פילטרים לסודות הכמוסים ביותר שלנו. מצד שני, את המלאכה האישית הזאת אנחנו חולקים עם העולם כולו, מפרסמים אותה בראש חוצות כדי שכולם יראו.


כותבות וכותבים רבים שאני פוגש חווים תסכול אדיר מהמתח הטבעי בין שתי הקצוות הללו. הם מרגישים שלמרות כל הכנות, למרות כל הניסיון להביא משהו אוטנטי לקהל, הקהל לא מתחבר, לא מגיב, לא קורא את מה שהם כותבים. גם אני לעתים מרגיש את התסכול הזה.


אחד הדברים שמובילים לתסכול הזה הוא שהיצירות שאנחנו כותבים נכתבות תמיד מנקודת המבט שלנו, ובמקרים רבים כשהשיצירה פוגשת את הקוראים, משהו אובד בתרגום. משהו שהיה לנו כל־כך ברור, שהיינו משוכנעים שכל אחד יוכל להתחבר אליו, פשוט מתפספס כשמישהו אחר מנסה לקרוא אותו.


תמונה של אדם כותב עם הטקסט מאחוריו

כדי לפתור את המתח הזה אנו נדרשים לעשות משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי: אנחנו נדרשים לצאת מעצמנו לרגע ולנסות לקרוא את השיר כאילו אנחנו אחד מהקוראים שלנו, ואחרי שאנחנו עושים זאת אנחנו נאלצים לחתוך בבשר החי ולשפצר את השיר כדי שיתאים לקהל.


לפעולה הזאת בדיוק קוראים "עריכה עצמית".

מה זאת עריכה עצמית?

עריכה עצמית היא תהליך בו אני "שוכח" לרגע שאני הוא כותב השיר ובמקום זאת אני מנסה להתייחס ליצירה כאילו אני קורא אותה בפעם הראשונה. בתהליך הזה אני מנסה לשאול את עצמי כל מיני שאלות שיכולות לבאר מה טיב השיר. הנה כמה דוגמאות לשאלות כאלו:

שאלות אפשריות לתהליך העריכה העצמית

כל השאלות הללו, ושאלות רבות אחרות, יכולות לעזור לכם להבין האם מישהו שהוא לא אתם יכול להנות מהשיר שלכם.

אבל איך עושים את זה?

חלקכן אולי סקפטיות.


"האם אני באמת יכולה לעשות תהליך עריכה לעצמי?" אתן אולי שואלות. "הרי זה לא שאני יכולה לשכוח שאני היא אני ולקרוא את השיר בעיניים זרות." האמת היא שבמידה מסוימת אתן צודקות. אף אחד לא יכול באמת לצאת לגמרי מעצמו. עם זאת, ישנה אפשרות אמיתית לענות על השאלות הללו בצורה כמעט אובייקטיבית. זה אפשרי, אבל זה דורש אימון.


הדרך הטובה ביותר להגיע למקום הזה שבו אתם יכולים לבצע עריכה עצמית היא על־ידי יצירת ניתוק מסוים ביניכם לבין השיר. ברגע שאתם מגיעים למקום שבו אתם לא מרגישים שהערך העצמי שלכם ככותבים נקבע לפי איכות השיר, אתם יכולים לגשת בעיניים נקיות אל השיר ולשפצר אותו, כי אתם יודעים שהשיר הוא לא אתם ואתם לא השיר. כלומר, כל שינוי שתעשו בשיר לא ישנה לטובה או לרעה את ההערכה העצמית שלכם, ולכן לא תפחדו לבצע בשיר שינויים.


עריכה עצמית היא תהליך בו אני "שוכח" לרגע שאני הוא כותב השיר

בפוסט הקודם שלי על משוררי שניצלים ומשוררי חמין ניסיתי לשכנע אתכם לחכות עם פרסום השירים שלכם ולא למהר לפרסם אותם מיד אחרי שסיימתם לכתוב אותם. אחת הסיבות המרכזיות שבגללה אני ממליץ על הגישה הזו היא כי הזמן הזה מאפשר לייצר את אותו ניתוק שאני מדבר עליו. מדובר בניתוק הכרחי כדי שתוכלו להסתכל על היצירה בעיניים ביקורתיות ותוכלו לגשת למלאכת העריכה העצמית.


כמובן שתמיד השירים שלכם יהיו יקרים ללבכם וכמובן שתמיד תרצו שהם יהיו הכי טובים שאפשר, אבל רק אם תוכלו להגיע למקום שבו אתם לא מרגישים שכל שינוי של שורה הוא כמו דקירה בלב, רק אז תוכלו באמת לערוך את השירים שלכם כדי שיגיעו אל הקהל בצורה הטובה ביותר. כמובן, שקל יותר להגיד מאשר לעשות, אבל אני מבטיח שזה אפשרי. 

בין עריכה לעריכה לעצמית

עריכה עצמית היא תהליך נפלא שבו אתם זוכות וזוכים להנות משני העולמות: מצד אחד, אתם מכירים את עצמכם ואתם יודעים מה ניסיתם להגיד, וזה מקנה לכם את האפשרות להבין את השיר בצורה העמוקה ביותר, ומצד שני אתם מנסים לגשת אל היצירה כקוראת זרה, כזאת שלא פגשה אתכם או את השירים שלכם קודם. היכולות שלכם ללבוש את שני הכובעים הללו בעת ובעונה אחת מאפשרת לכם להוציא הרבה יותר מהשיר שלכם.


עם זאת, חשוב להגיד שעריכה עצמית לא באה להחליף עריכה על ידי עורכת או עורך מקצועי ומנוסה. מדובר בשני תהליכים חשובים שאינם באים זה על חשבון זה. בדיוק כמו שללמוד לנגן בגיטרה מסרטונים ביוטיוב לא יכול באמת להחליף שיעור גיטרה עם מורה, כך גם אין תחליף לעיניים של עורך מנוסה שעובר על השיר שלכם ונותן לכם הערות מקצועיות. 


דייל בשדה התעופה שואל "ערכת לבד?"

יש דברים שגם כותבות וכותבים מנוסים מפספסים כשהם קוראים את השירה של עצמם, וגם אני לא עורך את הספרים של עצמי אלא משלם לעורך או עורכת שיעזרו לי לעשות זאת. לדעתי האישית, עריכה מקצועית על־ידי עורך מנוסה תוביל תמיד לתוצאות טובות יותר על־פני עריכה עצמית. עריכה עצמית היא בדרך־כלל שלב ביניים בין כתיבת השיר לתהליך העריכה עם עורך.


אני יודע שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לשלם לעורך או עורכת שיערכו כל שיר ושיר שלו, אבל עריכה עצמית לרוב איננה מספיקה כדי להביא את השיר שלכם לשיא הפוטנציאל שלו. אמירות מסוג זה של "ערכתי את השיר לעצמי, ולכן אני לא זקוק לעריכה" הן אמירות בעייתיות כי הן פוגמות ביכולת שלכם ושלכן להשתפר, והן מונעות מכם להרחיב אופקים וללמוד טכניקות כתיבה חדשות שיהפכו אתכם למשוררים ומשוררות טובים יותר.


היום, כשאני מבצע עריכה עצמית לעצמי, אני משתמש בכלים שרכשתי על־ידי עבודה עם עורכות ועורכים מנוסים שערכו את שיריי ולימדו אותי על נקודות מבט נוספות וטכניקות כתיבה שלא הכרתי קודם לכן. כדי לעשות לעצמך עריכה עצמית בצורה הטובה ביותר כדאי לחוות תהליך עריכה מקצועי עם כמה וכמה עורכים שונים. כל עורכת ועורך כזה ילמדו אתכם כלים שאחר־כך תוכלו להשתמש בהם כשתגשו למלאכת העריכה העצמית.

 

אני מקווה שבפוסט הזה הבהרתי לכם מה היא עריכה עצמית, למה היא חשובה ומה היתרונות שלה. יש עוד דברים רבים להגיד בנושא: איך עושים עריכה עצמית בפועל? איך שומרים על נייטרליות? מה הן הנקודות ששווה לשים לב אליהן בתהליך? ועוד. אני מקווה להרחיב על השאלות האלו ועל שאלות רבות נוספות בפוסטים הבאים.


וכמובן, אם סיימתם את תהליך העריכה העצמית לשירים שלכם ואתם מרגישים שאתם מוכנים לתהליך עריכה מקצועי ומדויק, אני מזמין אתכן ואתכם ליצור איתי קשר וביחד נקדם את השירה שלכם לשיאים חדשים.

 

אם הגעת עד פה זה ככל הנראה אומר שאומנות הכתיבה חשובה לך, שיש בך סקרנות עזה ללמוד ולהתפתח, ושאהבת את מה שקראת. אני מזמין אתכן ואתכם להרשם לאתר שלי כדי להיחשף לטיפים כמו אלו שכאן, לשירים חדשים ולסדנאות כתיבה שלי.


הרשמה לאתר בראש הדף מצד ימין.



34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

댓글


bottom of page