top of page

עדות שמיעה

"דִּבְרֵי אֱמֶת אֵינָם יָפִים; דְּבָרִים יָפִים אֵינָם אֱמֶת" לאו דזה, ספר הדרך והסגולה


אֲנִי רוֹצֶה לְסַפֵּר אֶת זֶה

כְּפִי שֶׁזֶּה

לֹא כְּפִי שֶׁקִּוִּיתִי שֶׁזֶּה יִהְיֶה

אוֹ כְּפִי שֶׁבָּחַרְתִּי לִזְכֹּר.


אֵינִי יָכוֹל יוֹתֵר

לַעֲטֹף שְׁקָרִים גַּסִּים

בְּמֵטָפוֹרוֹת דְּקִיקוֹת

שְׁקוּפוֹת,

אֵינִי יָכוֹל יוֹתֵר

לְאַגֵּף תְּרִיסִים,

לְהָסִיט וִילוֹנוֹת

לֶאֱטֹם חַלּוֹנוֹת.


הָאֲגַם בּוֹ אֲנִי

מְחַפֵּשׂ הִשְׁתַּקְּפֻיּוֹת

סוֹעֵר לְמַדַּי.

אֲדָווֹת הָפְכוּ גַּלִּים,

סְפִינָתִי הִתְהַפְּכָה עָלַי.


אֲנִי רוֹצֶה לְסַפֵּר אֶת זֶה

כְּפִי שֶׁזֶּה

מִבְּלִי לִשְׁאֹל לָמָּה

וְהַאִם זֶה כְּדַאי.

 

הפילוסוף הסיני לאו דזה (老子, תרגום מילולי ל"מאסטר זקן"), אשר על פי המסורת הסינית חי במאה השישית לפני הספירה, הוא אבי תורת הדאואזים. ייתכן מאוד שלאו דזה מעולם לא היה אדם אמיתי, אך הספר שעליו הוא חתום, ה"דאו דה ג'ינג", "ספר הדרך והסגולה", נחשב לאחד מספרי הפילוסופיה החשובים ביותר בהיסטוריה. הספר עוסק בנושאים רבים ומגוונים: אתיקה, אסטתיקה, שלטון, אפיסטמולוגיה (תורת ההכרה), ועוד. אחד המושגים החשובים ביותר מהספר הוא הוּו-וֶוי (無為), כלומר "עשיה באין-עשיה". על-פי הדאו, על האדם שלא להלחם בטבע מחד, אך לא להכנע לטבע מאידך. יש עליו לנוע עם הזרם של החיים כמו המים שלעולם לא נשארים במקום, אך גם לא מבתרים את הסלע. המים נעים עם כח המשיכה ומתקדמים הלאה.


מספר תרגומים יצאו לספר הדרך הסגולה בעברית. שניים שחביבים עליי במיוחד הם התרגום המופתי והמבואר של דן דאור ויואב אריאל (הוצאת חרגול/מודן, 2007), והתרגום הרגיש והמעניין של ניסים עמון (אבן חושן, 2001). שני התרגומים מאוד שונים זה מזה, אך יפים ויחודיים כל אחד בדרכו. הציטוט לעיל לקוח למשל מהתרגום של עמון.


קריאה בכתבים הסיניים העתיקים השאירה בי חותם רב. שיר זה, כמו שירים אחרים שכתבתי, מכיל בתוכו את הרשמים שלי מקריאתי בדאו דה ג'ינג, ספר שבכל קריאה בו אני מגלה משהו חדש.

ציור עתיק של אדם זקן רוכב על שור
"לאו דזה רוכב על שור", ציור על מגילת קלף מתקופת שושלת מינג
 

אוהבת לכתוב? מרגישה שאת צריכה פלטפורמה שתעשיר את היצירתיות שלך ותקדם את האומנות שלך? אני רוצה להזמין אותך להרשם לאתר שבו את קוראת כעת. רשומות ורשומים לאתר מקבלים ממני עדכונים פעם בחודש - לא יותר, לא פחות - על כל מה שחדש באתר: שירים כמו זה, מאמרים בנושא כתיבת שירה וכתיבה בכלל, הזמנות לסדנאות והרצאות שלי, ועוד הזדמנויות רבות אחרות.


נשמע מעניין? הרשמי עכשיו על ידי לחיצה על כפתור ההרשמה בראשית הדף מצד שמאל.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page